esmaspäev, 1. märts 2021

Seadusekuulekas Zem

    "Õõõh, paras piin on nullist alustada," ägas Zem.
    "Millega sa nullist alustasid siis?"
    "No vaata, see viimane uuendus, eksole, tööarvuti tegi restardi, kodune suri sel ajal, kui ma tööl olin. Ketas täiesti loetamatu."
    "Sa mingeid vahendeid ei ole proovinud, millega faile tagasi saab? Ma olen kuulnud, et tänapäeval on see üsna lihtne, klikid ainult "Next" ja "Next" ja valmis"
    "Proovisin. Next ja next ja eimidagi. Kõige targem senistest arvas, et mu ketas on liiga väike, peaks terabait olema, aga terabait oli tegelikult teine sees olnu."
    "Aga nüüd on sul suurem, onju?" uuris Zem. "Et ei ole halba ilma heata."
    "Suurem, aga aeglasem, sest õiget ei olnud kohapeal."
    "Nojah, aga nüüd on sul vähemalt Padari muusika seal peal."
    "Öömm.. Ot, misasja?" imestas Zem. "Kuskohas, kuidas, miks?"
    "Oh, sa ei lugenud siis või, alles oli uudis, et kõik arvutid ja telefonid lähevad kallimaks, sest seal on nüüd kodumaine muusika peal."
    "Miks, jumal auta, peaks ma midagi sellist tahtma?"
    "Noh, sest, eh, maidea, seal artiklis oli, et Zemonia nendelsamustel, loomeinimestel noh, peaks olema õigus keskmisest suuremale hüvitisele. Et vanasti mahtus kassetile ainult 90 minutit muusikat, aga nüüd kõvakettale palju rohkem. Ja et riik lõpuks hüvitab pika aja jooksul tekitatud kahju," seletas Zem.
    "Kuidas mina riiki puutun?" ei saanud Zem aru.
    "Sina oledki riik!"
    "Oh, muidugi, nüüd olen mina siis ka riik," torises Zem.
    "Kindlasti on seal muud muusikat ka," arvas Zem, "oled sa vaadanud?"
    "Ei," pidi Zem tunnistama, aga asus kohe kaustu lahti klikkima.
    "Mul on praegu veel täitsa puhas install muidu. Kus see olema peaks?"
    "No ma ka ei tea, aga vaata, sul peaks siin terve terabait olema, aga on mingi.. 930 giga või nii."
    "Kae perra," jahmus Zem, "ongi."
    "No käi perse jah, päris suur vahe mu arust," nõustus teine.
    "Kuidas ma selle siit kätte saan? Ja ot, ma ostsin ju mälupulga, et installikas sinna kopeerida ja seal käivitada ja."
    "Mälupulgal oli ka mu arust," vastas Zem, "see oli mingi 3.50Ƶ läpaka pealt, 3Ƶ kõvakettalt ja pool zemooni mälupulgalt vist."
    "Mnjaa, mälupulgal on ka vähem ruumi," teatas Zem veidi aja pärast pettunult.
    "Ot, räägi mulle uuesti sellest kahju hüvitamisest. Mis loogika see nüüd on?"
    "No, vaata, nii nagu mina aru sain, siis kui sa ostad plaadi ja kodus kuulad, eksole, siis on kõik ok. Aga kui sa tahad siis seda autos ka kuulata, siis auto jaoks peaksid sa teise veel ostma, sa ei saa lihtsalt mälupulgale kopeerida ja siis sealt mängida, see on saamata jäänud tulu," seletas Zem, "see tähendab kulu. Kahjum. No tengo dinero."
    "Aga mul ei olegi autos plaadimängijat ju," kortsutas Zem kulmu.
    "No vot, siis praegune diil ongi täpselt õige asi su jaoks. Saad muusikat kuulata, aga ei tegele piraatlusega."
    "Niih, oletame, et ma pean seda heaks ja õigeks," ei jäänud teine rahule, "kuidas ma praegu selle muusika kätte saan, mille eest ma juba maksin? See tähendab, ma ei ütle, et ma seda tahaks, sest kui ma tahaks, siis ma oleks selle juba ostnud, eksole, aga kui ma juba selle eest maksin, kuidas ma ta kätte saan?"
    "Hmmm..." tegi Zem, "ega ma ka täpselt ei tea, aga kui nii võtta, siis praegu oled sa maksnud alles 3.50Ƶ, onju, selle eest nagu ei tohiks midagi saada veel, eriti kui sul on kettal praegu mingi 50 giga vähemalt asju."
    "Ma ostsin ühe viieterase välise ka, igaks juhuks, et oleks mitu koopiat tähtsamatest asjadest."
    "No sinna mahuvad vist videod ka ära lausa," arvas Zem, "aga see on ikkagi alles 6.50Ƶ. Sul on vist originaalplaati ikka vaja."
    "Päriselt või," torises Zem, aga kuna ta niikuinii poodi pidi minema, asi siis see üks väike lisasamm.
    Jäätisega oli lihtne. Lööd lusika sisse ja sööd. Digimaailmaga... mitte nii väga.
    "Seleta nüüd ikka uuesti, kuidas ma nüüd selle plaadiga abil kettalt asjad kätte saan."
    "Oh, ma ka ei tea täpselt," tunnistas teine, "ma ei ole ise proovinud, mul tuleb kogu muusika internetist."
    "Varem ei võinud öelda või?" pahandas Zem, "kas ma täiesti ilmaasjata otsisin plaati?"
    "No ega see nii suur raha ka ei ole ju?"
    "Seda nüüd küll, aga minu aeg maksab rohkem kui see raha. Ja ot, mul on nüüd asjast mitu koopiat? SSD, siis mälupulk ja see ketas, mille ma väliseks ostsin?"
    "Nii palju sul vist ei tohiks neid tegelikult olla," arvas Zem, "see 6.50Ƶ on ikkagi vähem kui muidu muusikat ostes plaat oleks."
    "See saast maksis rohkem jah."
    "Ma ei tea, idee järgi peaks sa vist mingi ära kustutama..."
    "Kuidas ma selle kettalt kätte saan, kui ma isegi ei näe seda?" ei olnud Zem rahul. "Kuidas ma üldse tean, et see muusika on, mitte mingi suvaline huinjaa? Võib-olla on mingi pahavara ja ma olen nüüd osa mingist botnetist."
    "Sa enne kettale formatti ei teinud?"
    "Ei teinud," ohkas Zem.
    Nad otsustasid teha mõned õlled, ehk on õhtu hommikust targem.
    Peale mõne õlle jagu targem olemist tundus kõige parem lahendus hävitada see koopia, mille kuulamiseks niikuinii ühtegi seadet polnud, eks selle kettal või mälupulgal oleva välja kaevamiseks oli ka paremaid päevi veel ees. 


Kommentaare ei ole:

 
blog.tr.ee