Jah, Ariel suutis jälle bussist maha jääda. Ja kuna see oli sel päeval viimane, siis jala käimise abil toreda une välja meelitada (värske õhk, eksole, värske õhk). Selgusetu on vaid, kuidas saab keegi nii osav olla. Ehk on ta nähtamatu? Kui pikkust vaid 1.32 m, võib tõesti bussijuhile märkamatuks jääda. Või on ta tõesti nii ganjakilpkonn, et uimerdab vales suunas ja avastab järgmisel päeval keset filosofeerimistuuri, et näe, oli jah mingi buss, aga miks peale ei läinud - pole aimugi. Või siis...Ariel suudab bussijuhtide ajusid müstilisel viisil mõjutada. Teeme siis ta võimetest lühikokkuvõtte. Ariel suudab bussijuhti mõjutama peatusest läbi kihutama 5 minutit enne bussiplaanis märgitud aega. Ei, see pole seotud sellega, et õhtune aeg ja igas peatuses pole inimesi. Selleks, et Kaubamaja juurest 2 minutiga Kalda tee peatusesse jõuda, on vaja keskmist kiirust 84 km/h. Ja seda saavutab buss, mis pole vanem kui 15 aastat (Ariel on uhke). Ariel suudab bussijuhti sundida uksi just siis kinni laksama kui Ariel jala trepi suunas sirutab. Buss võtab kummivilinal paigast, ganjakilpkonn istub tötsti! maha. Ja Ariel suudab bussi peatusest üldse mööda kihutama panna. Äkki on siin mingi seos selle asjaga?
Mõningast aimu liiga sagedaste mahajäämiste põhjuste kohta saab tegelikult eilsest Postimehest. Anname nüüd sõna Margus "Mmm Bop" Gobusile.
"Seoses linna äärealade lausa tormilise arenguga ja uute elurajoonide kerkimisega linna servadesse vajab tihendamist ka sealne ühissõidukiliiklus. Samas peab võibolla mõne liini sulgema või ümber suunama, sest mõni liin on jäänud käima tühje kohti pidi, samas kui mõnest suurenenud elanike arvuga kohast ei sõida praegu läbi ükski buss."
Mhmh, jajaa, räägi edasi.
"Meil on mitmed koostöökavad lähivaldadega ning ühine soov pikendada linnaliine Vahi küla ja Lohkvani, mis loob alternatiivseid liikumisvõimalusi ka linna lähialade ja Uus-Ihaste elanikele."
Ah selles on siis asi. Vales kohas sai seistud, õige oleks Lohkvas. Tarkus tuleb tasapisi, aga eks lõpuks läheb vast õnneks kah ja saab bussitranspordi mõnusust nautida.
"Arvestades tartlaste peamisi liikumissuundi, linnarahva ettepanekuid ja bussijuhtide kui ekspertide arvamusi, on kavas käima panna uusi liine, pikendada vanu ning lühendada intervalle. Juurde tuleb ka uusi bussipeatusi."
Ot, see koht ajab veidi segadusse. Maikuus oli justkui jutuks, et vaatamata piletihinna 25% tõusule tuleb busse liinidelt vähemaks võtta, muidu ei saa bussifirma piisavalt kasumit. Aga vähemalt tean nüüd, et ei liigu peamist liikumissuunda mööda, ja ehk on ka naaber veidi susinud, nii kiusu pärast, teinud ettepanekuid ja värke.
"Liikluse kiirendamiseks on kavas suurendada ka nõudepeatuste arvu - pole ju mõtet bussil manööverdada peatusse ja sealt välja, kui seal pole ühtegi inimest peale tulemas ega maha minemas. Nõudepeatuste puhuks on bussides ju ka nupud olemas, millega saab oma mahaminekusoovist märku anda."
Jas, kui pole inimesi peale tulemas, pole tõesti mõtet peatuda (Ariel on 1.32 pikk mitteniivägainimene). Nuppudega on see lugu, et inimesed pole harjunud neid kasutama, buss peatub ju niikuinii (välja arvatud juhul, kui peatuses seisab 1.32 pikk ganjakilpkonn). Mõni aeg tagasi läksid bussijuhid lausa raevu kui keegi nuppe näppis. Nii et tulevikus näeb asi välja niimoodi: reisija - "Eiiii....klikk-klikk-klikk-fuck-fuck-fuck-tra sa kinni ei pidanud!" bussijuht - "fuck-fuck-fuck-tra sa seda nuppu valel ajal näpid siis!" mõttevahetuse taustaks akende tagant läbi vuhisevad tädikesed, keda keskmiselt 84 km/h sõitev järjest maha niidab.
Ja kas peaks ehk olema nõudepeatusenupud ka ootepaviljonides? Või kuidas see paganama buss ikka kinni pidada - vehkida 3 pulgakommiga (bussipileti uus hind Tartus)? Viskuda bussi ette ja loota, et buss musti jutte teele jättes peatub, esiklaasist lendamas tädikesi ja muud värki? (Ja vaata - lendav pensionär, ja tema nimi on Sõimlev ja Pudi)
"Uut bussigraafikut vastu võttes peame kindlasti silmas seda, et hommikuste tipptundide ajal oleks liinidel maksimumarv busse."
Ahhaa, et nii siis ongi võimalik liiklust tihendada nii, et bussifirma kasum ei vähene. Õhtustest reisidest pole siin ju juttugi.
Et miks Ariel siin vigiseb, selle asemel et Gobusi kiusata? Sest bussis on sildid, mis paluvad probleemide jms. helistada tasulisel numbril. Ei taha teada, kui tasuline see on ja kas ehk pulgakommid asja ära ei aja.
neljapäev, 19. juuli 2007
reede, 4. mai 2007
Margus "Mmm Bop" Hanson
Mis oleks rängim kuritegu bussifirmade pihta?
Tartu abilinnapea Margus Hanson: "Meil käibel olevad kuu- ja kvartalipiletid ei ole tihtipeale personaalsed, neid antakse sageli edasi käest kätte, raha saab bussivedaja aga seetõttu vähem."
Tõepoolest, Tartu on üsna suur linn ja siin võib olla palju neid, kel üks kuupilet kahe (ja võib-olla isegi kolme peale!). Ariel pole viimasel märganud, et keegi oleks piletita sõidu eest bussist välja tõstetud. Ent ta on viimasel ajal ka vähem bussiga sõitnud, käib peaaegu igal päeval ühe otsa jala (ühe sõidu hind tuleb ikkagi alla 5 krooni, alates 8 kroonist oleks mõttekam osta üksikpileteid (näiteks juhuks kui sajab pussnuge või Pisiasjade JUMALAID)). Küll on ta andnud oma kuupileti edasi, kui ise kodus püsis (oi-oi, häbi-häbi!). Võib-olla tasuks kontrolörid hoopis mööda kodusid käima saata, et leida neid, kes oma pileti kellelegi teisele kasutada andnud?
"Esitage oma sõidupilet palun?"
"Aga...ma olen ju toas praegu!"
"Esitage oma sõidupilet!"
"Aga..."
"On teil pilet või ei?"
"Eee..."
*tümps-tümps, müdin-müdin!
Lihtsam oleks ehk elanike registri järgi kõik tartlased ära maksustada.
Margus Hanson: "Seejuures on bussiga sõitjale ühe sõidu hind praegu absurdselt soodne <...> 90 päeva täispiletiga on ühe sõidu hind alla kolme krooni. Selle raha eest ei saa pulgakommigi."
Uueks kvartalipileti hinnaks tundub saavat 625 krooni, siit saab pulgakommi hinna välja arvutada küll (Ariel tunnistab, et kodutöö on tegemata, pulgakommi täpset hinda ei tea). Kui tartlane senise 90 päeva piletiga umbes 200 korda bussiga sõidab, võiks talle kehtestada nt. aastamaksu 800*Chupa-Chups EEK (vahepeal ära suremine pole vabastus). Ilus ja lihtne, ent puudutaks ainult tartlasi, mitte külalisi, kes lühemaks ajaks linna satuvad. Aga! Niikaua kui Ariel Tartus kükitab, ei osta ta Tallinnas kehtivaid ühistranspordipileteid, tekitades seega kahju sealsetele bussi-, trolli,- ja trammiliikluse eest vastutajatele. Võtame näiteks sellise olukorra, kus Ariel läheb kuuks ajaks Tallinna, keegi tallinlane aga tuleb samaks perioodiks Tartu ja selleks, et raha kogu hoida, vahetavad nad kuupiletid (selline olukord pole ju üldse võimatu!). Niisiis, õigem oleks asju nii kitsalt mitte võtta ja kehtestada kõigile eestlastele maks valemi 800*Chupa-Chups*linnade arv järgi (vabastatud oleksid muidugi Vabadussõja veteranid). Poleks ka seda muret, et kalli pileti tõttu eelistaks mõned inimesed lühemad distantsid jala käia ning sellega bussivedajate kasumit vähendada. Kõik sõidaksid bussiga! Väike probleem oleks ehk sõita soovijate bussidesse mahutamine, sest lisabussid nõuaksid lisakulutusi (Tartu puhul on niigi lepingus kirjas, et pooled bussidest peavad olema uuemad kui 15 aastat). Lahendus oleks eelisõiguskaartide müük - selle omanikud saaksid bussidesse siseneda esimesena, ülejäänud sõidaksid vabade kohtade olemasolu korral või ootaksid järgmist. Oih-puuks! Nüüd on jõutud tõsisema komistuskivini. On oht, et inimesed annaks eelisõiguskaarte edasi käest kätte, raha saaks bussivedaja aga seetõttu vähem. Niinii...
"Näh, K-lef," ütles Ariel, "sina oled vanem inimene, las ma lähen täna jala, sa võid mu pileti võtta, ilm ka na kole ja puha."
K-lef naeratas ja puges pensionäridelt hoiatavaid võmme ja sõimu saades õnnelikult bussi.
Ariel hakkas astuma, ent jõudis vaevalt esimeste puudeni kui nende varjust kargasid välja märulipolitseinikud, kes talle pulberkustutist suhu lasid ning ta seejärel linnaservas asuvasse kolelillasse majja viivasse autosse lohistasid. Hiilgavate silmadega trollid piilusid oma urgudest, undasid "Rossija! Rossija!" ning siis, juba julgust saanuna, süütasid lähedal peenart kraabitsenud tädikese (bussifirmale nad sellega kahju ei tekitanud, sest tädikesel oli kuupilet juba ostetud). Märulipolitseil aga, märulipolitseil olid käed tööd täis.
Pisiasjade JUMAL tuias äraoleval pilgulmööda Bagdadi tänavaid kuni üks metallpost ta tee tõkestas. Veidi järelemõtlematult ajas ta keele suust välja, puudutas sellega toru ja külmus momentaanselt kinni.
"Mida põrgut?!" imestas ta.
Keegi ei pööranud talle tähelepanu ja ta pidi end ise lahti sulatama.
"Kärvake, värdjad, kärvake!" karjus ärritunud Pisiasjade JUMAL.
Ja inimesed kuulasid sõna ja surid.
Pisiasjade JUMAL trampis raevunult oma kaustal.
"I think you're the fucking Antichrist" - Donnie Darko
Current Music: Mr. Oizo - Flat Beat
Tartu abilinnapea Margus Hanson: "Meil käibel olevad kuu- ja kvartalipiletid ei ole tihtipeale personaalsed, neid antakse sageli edasi käest kätte, raha saab bussivedaja aga seetõttu vähem."
Tõepoolest, Tartu on üsna suur linn ja siin võib olla palju neid, kel üks kuupilet kahe (ja võib-olla isegi kolme peale!). Ariel pole viimasel märganud, et keegi oleks piletita sõidu eest bussist välja tõstetud. Ent ta on viimasel ajal ka vähem bussiga sõitnud, käib peaaegu igal päeval ühe otsa jala (ühe sõidu hind tuleb ikkagi alla 5 krooni, alates 8 kroonist oleks mõttekam osta üksikpileteid (näiteks juhuks kui sajab pussnuge või Pisiasjade JUMALAID)). Küll on ta andnud oma kuupileti edasi, kui ise kodus püsis (oi-oi, häbi-häbi!). Võib-olla tasuks kontrolörid hoopis mööda kodusid käima saata, et leida neid, kes oma pileti kellelegi teisele kasutada andnud?
"Esitage oma sõidupilet palun?"
"Aga...ma olen ju toas praegu!"
"Esitage oma sõidupilet!"
"Aga..."
"On teil pilet või ei?"
"Eee..."
*tümps-tümps, müdin-müdin!
Lihtsam oleks ehk elanike registri järgi kõik tartlased ära maksustada.
Margus Hanson: "Seejuures on bussiga sõitjale ühe sõidu hind praegu absurdselt soodne <...> 90 päeva täispiletiga on ühe sõidu hind alla kolme krooni. Selle raha eest ei saa pulgakommigi."
Uueks kvartalipileti hinnaks tundub saavat 625 krooni, siit saab pulgakommi hinna välja arvutada küll (Ariel tunnistab, et kodutöö on tegemata, pulgakommi täpset hinda ei tea). Kui tartlane senise 90 päeva piletiga umbes 200 korda bussiga sõidab, võiks talle kehtestada nt. aastamaksu 800*Chupa-Chups EEK (vahepeal ära suremine pole vabastus). Ilus ja lihtne, ent puudutaks ainult tartlasi, mitte külalisi, kes lühemaks ajaks linna satuvad. Aga! Niikaua kui Ariel Tartus kükitab, ei osta ta Tallinnas kehtivaid ühistranspordipileteid, tekitades seega kahju sealsetele bussi-, trolli,- ja trammiliikluse eest vastutajatele. Võtame näiteks sellise olukorra, kus Ariel läheb kuuks ajaks Tallinna, keegi tallinlane aga tuleb samaks perioodiks Tartu ja selleks, et raha kogu hoida, vahetavad nad kuupiletid (selline olukord pole ju üldse võimatu!). Niisiis, õigem oleks asju nii kitsalt mitte võtta ja kehtestada kõigile eestlastele maks valemi 800*Chupa-Chups*linnade arv järgi (vabastatud oleksid muidugi Vabadussõja veteranid). Poleks ka seda muret, et kalli pileti tõttu eelistaks mõned inimesed lühemad distantsid jala käia ning sellega bussivedajate kasumit vähendada. Kõik sõidaksid bussiga! Väike probleem oleks ehk sõita soovijate bussidesse mahutamine, sest lisabussid nõuaksid lisakulutusi (Tartu puhul on niigi lepingus kirjas, et pooled bussidest peavad olema uuemad kui 15 aastat). Lahendus oleks eelisõiguskaartide müük - selle omanikud saaksid bussidesse siseneda esimesena, ülejäänud sõidaksid vabade kohtade olemasolu korral või ootaksid järgmist. Oih-puuks! Nüüd on jõutud tõsisema komistuskivini. On oht, et inimesed annaks eelisõiguskaarte edasi käest kätte, raha saaks bussivedaja aga seetõttu vähem. Niinii...
"Näh, K-lef," ütles Ariel, "sina oled vanem inimene, las ma lähen täna jala, sa võid mu pileti võtta, ilm ka na kole ja puha."
K-lef naeratas ja puges pensionäridelt hoiatavaid võmme ja sõimu saades õnnelikult bussi.
Ariel hakkas astuma, ent jõudis vaevalt esimeste puudeni kui nende varjust kargasid välja märulipolitseinikud, kes talle pulberkustutist suhu lasid ning ta seejärel linnaservas asuvasse kolelillasse majja viivasse autosse lohistasid. Hiilgavate silmadega trollid piilusid oma urgudest, undasid "Rossija! Rossija!" ning siis, juba julgust saanuna, süütasid lähedal peenart kraabitsenud tädikese (bussifirmale nad sellega kahju ei tekitanud, sest tädikesel oli kuupilet juba ostetud). Märulipolitseil aga, märulipolitseil olid käed tööd täis.
Pisiasjade JUMAL tuias äraoleval pilgulmööda Bagdadi tänavaid kuni üks metallpost ta tee tõkestas. Veidi järelemõtlematult ajas ta keele suust välja, puudutas sellega toru ja külmus momentaanselt kinni.
"Mida põrgut?!" imestas ta.
Keegi ei pööranud talle tähelepanu ja ta pidi end ise lahti sulatama.
"Kärvake, värdjad, kärvake!" karjus ärritunud Pisiasjade JUMAL.
Ja inimesed kuulasid sõna ja surid.
Pisiasjade JUMAL trampis raevunult oma kaustal.
"I think you're the fucking Antichrist" - Donnie Darko
Current Music: Mr. Oizo - Flat Beat
Tellimine:
Postitused (Atom)